Home Úspěch a motivace Začátky podnikání 5 tipů, jak se poprat s cenotvorbou vašeho produktu
5 tipů, jak se poprat s cenotvorbou vašeho produktu

5 tipů, jak se poprat s cenotvorbou vašeho produktu

243
0

Stanovit cenu, která bude vynášet zisk a zároveň bude akceptovatelná zákazníky, je nelehký úkol. Většina firem a živnostníků při stanovení cen dělá řadu chyb. Snaží se být nejlevnější, neberou v potaz konkurenci, do ceny nezapočítají všechny náklady nebo pro větší atraktivitu stále nabízí akční ceny.

Nejčastěji se cena výrobku či služby stanovuje na základě nákladů, poptávky či konkurence. Tato klasika cenotvorby má svá jasná pravidla.

U nákladově orientované ceny hraje hlavní roli kalkulace úplných nákladů, u poptávkově orientované ceny názory kupujících a u konkurenčně orientované ceny průměr konkurenčních cen. Občas však ani základní pravidla cenové tvorby nestačí. Nechte se inspirovat následujícími tipy, které vám cenu pomohou stanovit.

1. Mějte jasno o svých výdělcích i ideální pracovní době

Na začátku stanovení ceny je důležité mít jasno o ziscích. Zodpovězte si, kolik chcete s vaším produktem či službou vydělat za rok, za měsíc, za týden a za den. Napište si na papír, kolik budete muset prodat kusů produktu, abyste vámi naplánovaných výdělků docílili, a kolik hodin budete muset strávit výrobou či přípravou.

Řekněte si, jaká je pro vás ideální pracovní doba a jak by měl vydat váš ideální den od rána do večera. Kolik hodin chcete pracovat, kolik hodin trávit s rodinou, kolik hodin věnovat svým koníčkům?

Jste-li živnostník, pak ke zmiňovaným parametrům nezapomeňte přičíst také „neplacené“ hodiny. Určitý čas je nutné strávit sháněním zakázek, komunikací a účtováním.

 

2. Nepodceňujte selský rozum a intuici

K ujasnění cen berte v potaz základní kapitál. Jestliže jste do podnikání vložili peníze, pak si spočítejte, za jak dlouho se vám vrátí. Zapomeňte ale na složité vzorečky a výpočty řešte selským rozumem.

Kromě zdravého rozumu nepodceňujte ani svou intuici. I ta kolikrát napoví správným směrem. Nejdříve se na svůj produkt či službu podívejte ze všech stran a stanovte cenu, která vás napadne. Poté začněte cenu upravovat, ať už směrem nahoru nebo dolů. Při každé změně ceny poslouchejte své vnitřní „já“, které vám napoví, zda je cena akceptovatelná všemi či nikoliv.

 

3. Spočítejte si všechny náklady a stanovte hodinovou sazbu

Upustíme-li od intuice, selského rozumu a ideálních dní, pak je jasné, že při stanovení ceny není možné zcela vypustit náklady. Ty jsou alfou omegou. Důležité je do ceny započítat všechny náklady. Nejen tedy materiál a čas, ale také zdravotní a sociální pojištění, nájem a mobilní paušál. Neopomínejte také například na papír a barvu do tiskárny nebo účetní služby.

Nejlepší pomůckou je si všechny náklady napsat na papír a k nim přidat i další náklady, na které musíte a chcete vydělat. Připište si k nim tak i náklady na provoz domácnosti nebo náklady na dovolenou, což vám pomůže lépe si stanovit mzdu, která je taktéž velmi důležitým nákladem.

 

4. Konkurence vám nesmí být lhostejná

Tak jak jsme se nakonec dostali k nákladové cenotvorbě, tak se pomalu dostáváme i k té konkurenční. V žádném případě není správné stanovit cenu podle konkurence. Vhodné je však vzít v potaz průměrnou cenu konkurence, kterou je možné se inspirovat.

Analýzu konkurence je nutné udělat dříve, než uvádíte produkt či službu na trh. Vhodné je také mít přehled o cenách, ovšem nikdy nestanovujte cenu jen podle konkurence. Důležité je vědět, zda se váš produkt řadí mezi luxusní, lowcost nebo zda se jedná o zlatou střední cestu. Za konkurenční ceny pak berte jen ty, které jsou s vámi srovnatelné.

 

5. Nebojte se lákavých cen, slev i zdražování

A nakonec doladit detaily. „Baťovské“ ceny stále táhnou, a to především do 1 000 Kč. Devítky na konci se proto rozhodně nebojte.

Po uvedení produktu či služby na trh si naplánujte slevové akční ceny i zdražení. U nižších slev lákejte na procenta, u vyšších na částky.

 

Stanovit správnou cenu není jednoduché. Zapotřebí je nejen se orientovat podle nákladů, konkurence a zákazníků, ale také podle našich představ a plánů. Pro snazší stanovení ceny přijde vhod také podnikatelský plán, který vám v začátcích podnikání pomůže. Pokud ho ještě nemáte, pak se inspirujte k jeho vytvoření v článku Podnikatelský plán? Vyplatí se v každém ohledu! A jestliže se řadíte mezi ty, kteří stanovení ceny mají úspěšně za sebou, podělte se s námi o vaše tipy, jak docílit té nejlepší ceny atraktivní pro všechny.

 

 

Simona Podobová

NEWSLETTER

Zajímá Vás osobní rozvoj? 

O inspirativních článcích Vás můžeme informovat prostřednictvím našeho newsletteru. Stačí zadat Vaši emailovou adresu níže.

Přihlášením k odběru souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů na našich stránkách. Vaše emailová adresa je u nás v bezpečí a používáme ji výhradně k rozesílce tohoto zpravodaje! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.