Home První kroky v podnikání 7 způsobů jak (ne)zabít projekt – 2. Není jasné, kdo je zákazník a kdo sponzor
7 způsobů jak (ne)zabít projekt – 2. Není jasné, kdo je zákazník a kdo sponzor

7 způsobů jak (ne)zabít projekt – 2. Není jasné, kdo je zákazník a kdo sponzor

61
0

Pokud budete mít penzion, do kterého jste vrazili rodinné úspory a ještě si půjčili od tchyně, budete si vážit zákazníka. Zákazník je ten, co vám vyplatí vaši výplatu na recepci. Možná vám ji vyplatí jednou, možná vám nechá i spropitné. Nejlepší by bylo, kdyby přijel znovu a ještě s sebou přivedl známé a kamarády. Pokud znáte své zákazníky a dokážete jim vyhovět, brzy se zbavíte svého dluhu vůči tchyni. A koupíte si nové auto, nový penzion a bude vás to bavit.

Komu dělám radost?

Když budete Franta, kterému šéf dal za úkol zajistit funkční příjem zboží ve skladu v SAPu a to tak, že do konce roku, komu tím uděláte radost?

Sobě, pokud rád řešíte výzvy. Asi i šéfovi, protože když nebude mít problém, bude to mít u ředitele dobré. Nebo řediteli? Kdo je váš zákazník, kterému ušijete produkt, ve vašem případě projekt, na míru? Možná to bude ekonom, který vidí, v jakém stavu jsou zásoby? Možná účetní, která snadněji spáruje fakturu s objednávkou? Možná nákupčí, který ví, kolik a kdy nakoupit aby bylo z čeho vyrábět?

Aha, nemusíte přece dělat radost celé firmě, vám taky nikdo nepomůže a ten projekt vám ubírá už tak dost času. Prostě to uděláte tak jak říká zadání, s co nejmenší investicí a v co nejkratším čase. Basta.

A vyhrál jsem asi další lahev Riojy. Možná se vám podaří projekt dokončit, možná nepřekročíte rozpočet, ale když setřete pot z čela, možná zjistíte, že jste porodili mrtvé dítě, v lepším případě dítě nechtěné.

A jak je to s tím sponzorem?

Není to ten, co vám dá reklamní trička, ale člověk nebo skupina lidí, která má zájem, aby projekt dobře dopadl, a je ochoten vám v nejhorším případě i pomoci. Majitel firmy má zájem, abyste vymysleli inovovaný výrobek, který zaujme zákazníky. Šéf směny bude rád, když se naučíte smažit takové řízky, kvůli kterým se budou zákazníci restaurace olizovat až za ušima a vracet se. Vedoucí účtárny bude nadšená, když nový postup fakturace bude jednodušší a eliminuje chyby jednotlivých účetních (krom toho, že zákazník dostane správnou fakturu).

Rada: Poznejte zákazníka a mějte ho rádi.

Vím, snadno se to řekne, ale usilujte o to, abyste zjistili, kdo je zákazník vašeho projektu. Zkuste se s ním potkat. Zeptejte se ho, co je ve skutečnosti jeho sen (nemusí to být to, co píše do mejlů nebo co říká do telefonu). Chce to čas, trochu psychologie a rozkrýt jeho skutečné potřeby. Čím líp to uděláte, tím snazší bude dotáhnout do úspěšného konce svůj projekt.

A naučte se mít rádi svého zákazníka. I kdyby to byla nepříjemná účetní nebo povýšenecký šéf nákupu. Zajděte za ním do kanceláře, přisedněte na obědě, pozvěte ho na pivo a řekněte mu, že pro něj chcete udělat něco super, pomoci mu atd. Asi uvidíte v jejich tváři něco, co jste před tím vídali jen zřídka. Zeptejte se jich upřímně, co by chtěli, jak by si představovali ideální stav, co pro ně můžete udělat. Tento přístup slaví úspěchy ve většině případů, zejména, pokud jde o člověka považovaného za divného, agresivního, povýšeného.

Pokud zákazníka poznáte, pochopíte jeho tužby a začnete pracovat na jeho uspokojení, nenechte si jej utéci do jiného „penzionu“. Nadřeli jste se dost, prodejte svou práci. Komunikujte s ním, informujte ho  o úspěších, zkoumejte, jestli se jeho potřeby mezitím nezměnily. Možná ho už lyžování unavuje a vaše skvělá horská bouda mu přijde nudná, i když proti vám nic osobního nemá. Nabídnete mu nový bar? Vířivku? Měkčí matrace? Rychlý internet?

Sežeňte účetní do vašeho modulu evidence materiálu nějaké udělátko, které jí usnadní práci! Bude vás milovat! Dejte šéfovi nákupu možnost sledovat skladové zásoby z mnoha nových pohledů? Bude vás mít za experta! Nestojí to moc, jen mít rád svého zákazníka a myslet na něj.

A co s tím sponzorem?

Uvažujte, kdo další z vašeho snažení má prospěch. Je mezi nimi někdo, kdo má také slovo, moc, zdroje? Může to být majitel, uznávaný konstruktér, neformální vůdce skupinky účetních. Jednoduše řečeno, sponzor  je člověk zainteresovaný z nějakého, byť emotivního důvodu,  do vašeho projektu a nad to má možnost vás vytáhnout z nejhoršího, když vám dojde energie, síla, peníze, nápady. Takový kmotr, nebo ať to moc nedráždí, hodný strýček.

Nezapomeňte, že správný projekt má být SMART! 

Libor Smital

 

 

 

 

NEWSLETTER

Zajímá Vás osobní rozvoj? 

O inspirativních článcích Vás můžeme informovat prostřednictvím našeho newsletteru. Stačí zadat Vaši emailovou adresu níže.

Přihlášením k odběru souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů na našich stránkách. Vaše emailová adresa je u nás v bezpečí a používáme ji výhradně k rozesílce tohoto zpravodaje! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.