Home Úspěch a motivace Strategie Lean Canvas, aneb jak na efektivní podnikatelský plán
Lean Canvas, aneb jak na efektivní podnikatelský plán

Lean Canvas, aneb jak na efektivní podnikatelský plán

742
0

Plánování je pro podnikání velmi důležité. Bohužel tradiční podnikatelský plán o desítkách stran zabere mnoho drahocenného času a nemá pro některé typy podniků příliš praktický význam. Proto byl vytvořen Lean Canvas, jednostránková varianta podnikatelského plánu zahrnujícího jen ty nejpodstatnější informace – stručně a přehledně.

Lean Canvas je varianta, která jde přímo k věci a umožňuje tak představit komukoliv váš podnikatelský nápad během pár minut. Pokud se setkáte s nějakým odborníkem a zajímá vás jeho názor na váš nápad, není nic užitečnějšího, než mít připraveno jasné a rychlé vysvětlení o co ve vašem podnikání jde.

Lean Canvas

Na internetu lze snadno dohledat šablonu a podrobné návody, dle kterých se Lean Canvas vyplňuje. Tato šablona zahrnuje celkem devět nejdůležitějších oblastí a otázek, nad kterými by se měl každý začínající podnikatel zamyslet:

  • Zákazníci: Kdo jsou vaši zákazníci, a kdo jsou uživatelé? Nikdy netvrďte, že všichni! Zde se vepisují také první vlaštovky – s kým můžete začít nejdříve?

  • Problém: Jaké jsou hlavní problémy vašich zákazníků? Doporučuje se zvolit maximálně 3 nejdůležitější. Jakým způsobem tyto problémy aktuálně zákazníci řeší? Jaké jsou existující alternativy vašeho řešení jejich problémů?

  • Řešení: Ke každému problému, který byl stanoven v předchozím kroku, se nyní dopisují hlavní vlastnosti vašeho produktu či služby, jež budou tyto problémy řešit.

  • Unikátní nabídka hodnoty: Co unikátního můžete zákazníkovi nabídnout? Jedná se v podstatě o výstižné marketingové heslo. Sdělte, co konkrétního vaše řešení zákazníkovi přinese.

  • Cenový model: Jak naceníte své produkty, služby? Vycházejte z toho, kolik aktuálně platí zákazníci za řešení svých problémů při využívání jiných alternativ.

  • Cesty k zákazníkům: Jak se k  nim dostanete? Přes sociální sítě, díky networkingu, na konferencích, přes známé? Píšete blog o dané problematice? Nebo zvolíte hned od začátku placenou reklamu?

  • Indikátory: Dle čeho poznáte, že je váš projekt úspěšný? Co vám má projekt přinést? Je důležité určit si konkrétní hodnotu, které má být dosaženo, a dobu, do kdy jí chcete dosáhnout. Nemusí se jednat jen o zisky, pro každého úspěch znamená něco jiného.

  • Struktura nákladů: Detailní finanční plánování není cílem Lean Canvas, ale pro hrubý přehled je tato oblast stejně důležitá jako ty ostatní. Stanovte, jaké jsou vaše fixní a variabilní náklady. Jaké jsou vaše počáteční náklady? Na jak dlouho vám vystačí současné disponibilní finanční prostředky, pokud nezačnete vydělávat?

  • Konkurenční výhoda: Někdy zvaná jako neférová výhoda. Když někomu představíte svůj projekt, co mu brání v tom, aby jej zrealizoval? Co ostatní nemohou jednoduše okopírovat či koupit? Může se jednat např. o specifické znalosti, specifickou osobu – dobré jméno člověka vykonávajícího službu, či již existující zákazníci.

Pamatujte, odpovědi na všechny tyto otázky se vám musí vejít na jednu stranu! Díky tomu budete mít zaznamenány opravdu jen ty nejdůležitější informace. Nesnažte se rozsah překročit. Jakmile máte zpracován Lean Canvas, můžete jej konzultovat se svým okolím, přáteli, kolegy, poradci. Zpětná vazba je velmi důležitá. Poté je dobré si určit ještě rizika, kterým váš nápad čelí a promyslet možnosti experimentů, jak potenciál tohoto podnikatelského plánu ověřit v praxi. Ale to už je další kapitola.

Vyplnění Lean Canvas vás donutí se nad vaším podnikáním zamyslet skutečně do hloubky!

Už jste jej někdy vyplňovali? Pokud ano, které otázky vám dali nejvíce zabrat? V čem vy vidíte největší výhody tohoto stručného podnikatelského plánu?

Monika Šimšalíková

NEWSLETTER

Zajímá Vás osobní rozvoj? 

O inspirativních článcích Vás můžeme informovat prostřednictvím našeho newsletteru. Stačí zadat Vaši emailovou adresu níže.

Přihlášením k odběru souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů na našich stránkách. Vaše emailová adresa je u nás v bezpečí a používáme ji výhradně k rozesílce tohoto zpravodaje! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.