Home Podnikatelský rozvoj Dobré jméno v podnikání je základ úspěchu
Dobré jméno v podnikání je základ úspěchu

Dobré jméno v podnikání je základ úspěchu

236
1

Budování dobrého jména je cílem každého podnikatele. Tak by tomu mělo být, protože dobré jméno firmy nenahradíte žádnou reklamou. Dobré jméno odráží profesní pověst podnikatele, ale často zohledňuje i jeho chování, vystupování a jednání i v mimofiremních aktivitách.

Spolehlivost, dodržování termínů, žádné skryté poplatky, kvalitní zboží, vstřícná a otevřená komunikace s klienty a kvalita práce. To vše podporuje budování dobrého jména firmy nebo živnostníka. Obzvlášť u živnostníků, kteří podnikají pod svým pravým jménem, je budování dobrého jména naprosto stěžejní. Budou z něj čerpat celý život. Navíc lidé obecně více věří konkrétnímu podnikateli podnikajícímu pod svým jménem (a jeho dobrému jménu) než firmě, ve které se zaměstnanci střídají a jejich kvalita se může měnit.

Dobré jméno je nejlepší reklama

Nejvíce zakázek obyčejně živnostníci získají na doporučení. Tedy na pozitivní doporučení. To znamená, že kvalitně odvedená práce, která je základem budování dobrého jména, vám přinese tu nejúčinnější reklamu, která se nedá nahradit. Jak dobré jméno vzniká? Je potřeba se vzdělávat a učit, umět svoje řemeslo, odvádět poctivou práci, jednat na rovinu, vždy dodržovat dohodnuté termíny a dodržovat dané slovo. Tak se z vás postupně stane uznávaný profesionál s dobrým jménem.

Máte-li dobré jméno v oboru, nemáte problém sehnat zajímavé zakázky, můžete přiměřeně navyšovat cenu své práce a možná začnete spolupracovat na zajímavých projektech.

Pokazit dobré jméno jde rychle, vytvořit jej už trvá déle

Dobré jméno v oboru se buduje velmi dlouho, u živnostníků vlastně celou kariéru. Zničit dobré jméno jde už o poznání rychleji. Stačí se chovat nespolehlivě, nezaplatit, dodat nekvalitní práci, nedodržet několikrát slíbené termíny apod. Takové informace se rychle šíří a klienti na negativní zkušenosti nezapomínají. Samozřejmě se občas může stát nějaká nepříjemnost, v tom případě ale je potřeba se jí postavit čelem. Omluvit se, nabídnout náhradu škody, snížit cenu nebo vyjít přijatelným způsobem poškozenému klientovi vstříc.

Závěrem

Dobré jméno je bezpochyby v každém podnikání klíčové. Když si to shrneme, nejdůležitější je při budování dobrého jména vaše poctivost. Poctivá práce i na nepříliš dobře ohodnocených zakázkách, poctivé vzdělávání se, poctivý přístup ke klientům. Kvalitní práce se chválí sama, získáte tak neocenitelnou reklamu a možnost dalšího profesního i lidského posunu.

Zajímá vás toto téma? Máte jakékoliv připomínky či dotazy? Rozepište se do komentářů!

Petr Dufek