Home Osobní rozvoj Jak být úspěšným manažerem a motivovat ostatní
Jak být úspěšným manažerem a motivovat ostatní

Jak být úspěšným manažerem a motivovat ostatní

194
0

Simona Zábržová nemá před ani za jménem sbírku vysokoškolských titulů, přesto je úspěšnější než mnoho absolventů těch nejprestižnějších (nejen) manažerských škol. Výkonná ředitelka Giftisima se sice za top manažerku či zázračnou ženu nepovažuje, její úspěchy ve světě podnikání však mluví za vše. Jak se Simona stala úspěšnou a jakým způsobem motivuje své podřízené k těm nejlepším výkonům?

Měla jste vždycky ambice být nejlepší? Směřovala jste svůj pracovní život od začátku k top manažerským pozicím?

Neřekla bych o sobě, že jsem ambiciózní. Spíše si myslím, že dlouholetou prací a díky kontaktům, které jsem v obchodní branži získala, pouze využívám možnosti a příležitosti, které mi do života přicházejí. Nikdy jsem netoužila být ředitelkou čehokoliv. Řídím se heslem: „Co nezvládneš, to ti do života nepřijde.“ A protože miluji výzvy, málokterou odmítnu. I když s přibývajícím věkem je těch odmítnutí více.

Co je podle vás nejdůležitější, pokud člověk chce být v práci úspěšný?

Pro mě je to kombinace více faktorů. Chtít je základ. Důležité je být srovnaný sám se sebou, to znamená nemít potřebu dokazovat něco ostatním, ale především být spokojený s tím, jaký jsem a co dělám a neustále se chtít posouvat, zlepšovat a vzdělávat. Pokud jste otevřený sám k sobě, lépe se učíte z chyb.

Vzpomenete si na své začátky? Překonávala jste nějaké překážky?

Jedna z největších výhod je, že jsem začala pracovat hodně brzy a práce mě bavila. První větší brigáda byla práce au-pair v Barceloně. Tam to bylo hodně těžké, neuměla jsem jazyk a o hlídání dětí jsem nevěděla vůbec nic. Bylo mi sedmnáct a měla jsem zkreslenou představu o pracovním životě. Tahle zkušenost mě pro můj budoucí pracovní život hodně zocelila a naučila velké zodpovědnosti nejen za sebe, ale především za svěřené dítě. Když jsem se po návratu přestěhovala do Prahy a našla si první práci jako obchodní zástupce v reklamní agentuře, měla jsem to těžké, protože jsem v Praze nikoho neznala, a kromě vizitky jsem v ruce nic neměla. Zastupovala jsem ale zajímavé produkty a tak nějak přirozeně jsem tušila, že svou příjemnou náladou a opravdovým zájmem o zákazníka ho dokážu přesvědčit k nezávazné schůzce. Pokud je člověk přirozeně upřímný, příjemný a používá selský rozum, nemusí se bát. Jediné limity, které v životě máme, jsou v naší hlavě.

Během své kariéry jste zastávala několik vysokých funkcí, aktuálně působíte jako CEO ve firmě Giftisimo. Co taková pozice obnáší?

Řídím se pracovním přesvědčením, že všichni v jednotlivých funkcích by měli být výrazně lepší než já v tom, co dělají. A já bych měla být pouze ta, co je správně motivuje, naplňuje vize firmy, rozvíjí je a poskytuje jim všechno, aby mohli být nejlepší v tom, co dělají. Nemám třeba problém s tím, když mě člověk přeroste. Naopak, ráda se od něj učím.

O motivaci se toho napsalo hodně, ale obvykle jsou to všechno jen teoretické informace. Jak to prakticky aplikovat? Co je důležité si při motivování lidí hlavně uvědomit?

Základem je jednat s lidmi tak, jak chcete, aby s vámi jednali vaši zaměstnanci. Já se pro ně snažím být nejlepším příkladem. O jejich práci se opravdu zajímám. Ráda chodím na pobočky, do skladu i na centrálu a čas s lidmi trávím debatou nad konkrétním zlepšením podmínek pro práci jednotlivých lidí a pokud je potřeba, ráda jim i fyzicky pomůžu. Je důležité, že nám zaměstnanci mohou říct opravdu všechno a my to řešíme. Ne vždy jde všechno tak rychle, jak bychom chtěli, ale snaha se cení. A z pohledu zaměstnanců se tohle cení dvojnásob. Otevřená a pozitivní zaměstnanecká atmosféra je hnacím motorem, kolikrát větším než peníze, což si hodně firem neuvědomuje.

Má podle vás smysl ptát se zaměstnanců, co je nejvíc baví, čeho chtějí dosáhnout?

Ano. Každý člověk je jedinečný, a proto je motivovaný něčím jiným. Všeobecná motivace na některé klíčové lidi nemusí platit. Takovým jednoduchým pomocníkem, který používám, je seřazení těchto slov podle priorit: peníze, vize, atmosféra, osobní růst. Srdcaři chtějí atmosféru a stejnou vizi, materiální lidé chtějí v první řadě peníze a každý bonus navíc je pro ně velká motivace, kariéristé chtějí hlavně vidět posun na své vizitce. Nic není špatně, ale hodně vám to ukáže, čím se konkrétní člověk dá motivovat.

Pořádáte ve firmě pravidelně společné porady a brainstormingy? Jak udělat poradu, která ostatní vyprovokuje, aby začali říkat, co si opravdu myslí?

Když vedeme diskuzi třeba nad novými produkty, řeknu obvykle první, proč si myslím, že to bude a nebude u zákazníků fungovat, navrhnu cenu a marži, skladové zásoby a do diskuze nenásilně zapojím ostatní. Kolegové se tak nějak dobrovolně nechají strhnout debatou a většinou nakonec dotáhnou můj nápad mnohem dál, než jsem ho zamýšlela. Ve vedení firmy vás nejvíce lidé respektují, když se nebojíte říct názor, i když není pozitivní. A hlavně pokud se snažíte najít konkrétní řešení. Lidi spojuje společný „nepřítel“. Když máte jakéhokoliv společného protivníka, hledáte řešení, jak ho porazit. A jelikož je společný, zapojí se všichni. A pro nás je společným nepřítelem představa, že by se produkt neprodával. Všichni milujeme, co v Giftisimu děláme, proto je pro nás těžko přípustné, že zákazníci něco nekupují. Mimo to každé tři měsíce dělám individuální pohovory se zaměstnanci, kde se jich ptám, co jim vadí a co by zlepšili. Na pohovory se dobře připravuji a zaměstnanci si zvykli, že když budou upřímní a otevření, opravdu jim ke zlepšení jejich pracovních podmínek pomůžu.

Myslíte si, že v Česku je dostatek lidí na úrovni středního a vrcholového managementu, nebo školy a vlastně i většina firem nevychovávají lidi, ze kterých se stanou top manažeři, ale jen průměrní pracovníci? Proč si myslíte, že průměr v mnoha firmách stačí?

Přestože se situace zlepšuje, je v Česku z mého pohledu málo top manažerů, kteří by mohli jít skutečným příkladem. O školách nemluvě. Původem toho, proč průměr ve firmách stačí, je fakt, že spousta majitelů firem jsou starší ročníky, vyrůstali za dob komunismu. V té době nebyl kladen důraz na inovace, vzdělávání, cestování a osobní rozvoj člověka. Někteří majitelé firem se v této době zasekli, a to dnes nestačí.

Jaký by měl být top manažer?

Top manažer by měl být srovnaný sám se sebou, neměl by mít potřebu ostatním arogantním způsobem ukazovat svou sílu. Je upřímný a otevřený v komunikaci, ze svých chyb se snaží poučit, je iniciativní, má zápal pro to, co dělá, a v neposlední řadě top manažer je týmový hráč.

Výše jste charakterizovala top manažera. Vy jste jedním z nich. Co je tajemstvím vašeho úspěchu v pracovním životě?

Využiji jeden můj oblíbený citát, který to nejlépe vystihuje: „Život je z 10 % o tom, že se něco stane a z 90 % o tom, jak na to reagujeme.

V jednom rozhovoru jste zmínila, že když jste nastoupila do firmy Giftisimo, nebyla v příliš dobrém stavu. Vlastně díky vám se firma postavila na nohy a nyní roste, vyvíjí se a mimo to expandujete do zahraničí. Stala jste se lídrem ve společnosti, což mimo jiné obnáší ostatní motivovat. Co podle vás zaměstnanci potřebuji, aby byli motivováni, práce je bavila a byli pro firmu přínosem?

Práce musí bavit. Pokud zaměstnance práce nebaví, těžko ho jakkoliv motivujete. Současné lidi v Giftisimo práce baví, přesto ale každého motivuji individuálně. Jak jsem již zmiňovala, na každého platí jiný typ motivace podle jeho životních priorit. Já zaměstnancům důvěřuji, dávám jim dostatek svobody, mají se na koho obrátit, když potřebují pomoct a zároveň jim dávám adekvátní odpovědnost za jejich rozhodnutí. Oni mi to vrací tak, že se snaží o mou důvěru nepřijít, a tak se snaží dělat minimum chyb a podávat maximální výkon. Zásadní je k zaměstnanci přistupovat individuálně a s pokorou bez ohledu na funkci, kterou ve firmě zastává.

6 tipů jak motivovat lidi podle CEO Giftisimo:

  • Otevřeně komunikovat.
  • Vážit si práce svých zaměstnanců.
  • Zajímat se o své zaměstnance a jednou za čas je odměnit nad rámec jejich platu.
  • Být příkladem toho, co po nich vyžadujete.
  • Řešit problémy s klidnou hlavou a vždy najít společně řešení.
  • Šířit přátelskou atmosféru.

Redaktorský tip: Pokud pracujete na volné noze a během léta myslíte spíše na opalování a popíjení drinků než na práci u laptopu, přečtěte si článek Jak se motivovat k práci v létě. Najdete v něm pár tipů, díky kterým se může stát práce nejen pro volnonožce v létě snesitelnější, možná dokonce velmi příjemná a zábavná.

Máte nějaký „recept“ i na to, jak nalákat schopné lidi do vlastní firmy? Jak získat ty nejlepší?

Recept, který 100 % funguje, je nespoléhat na to, že dnešní zaměstnanci slyší hlavně na peníze. Peníze jsou nutnost, ale pracovní prostředí, vize a atmosféra jsou neméně podstatné. Stejně jako zákazníci vyžadují zákaznický zážitek při nákupu, a pokud se dostaví, stanou se obvykle vaším loajálním zákazníkem, stejně tak zaměstnanec moderní doby požaduje něco jako zaměstnanecký zážitek. A vy jste od toho, abyste mu ho poskytli, jen tak můžete dosáhnout dlouhodobé oboustranné spokojenosti a adekvátního výkonu.

 

NEWSLETTER

Zajímá Vás osobní rozvoj? 

O inspirativních článcích Vás můžeme informovat prostřednictvím našeho newsletteru. Stačí zadat Vaši emailovou adresu níže.

Přihlášením k odběru souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů na našich stránkách. Vaše emailová adresa je u nás v bezpečí a používáme ji výhradně k rozesílce tohoto zpravodaje! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.