Home Osobní rozvoj Osobní růst Jak zvládnout nástup do nové práce
Jak zvládnout nástup do nové práce

Jak zvládnout nástup do nové práce

0
0

Nástup do nového zaměstnání představuje nové zážitky, zkušenosti a nadšení. Na druhou stranu člověk může znervóznět, jestli novou práci zvládne podle očekávání, jestli nezklame a v neposlední řadě jestli zapadne do kolektivu. Jak co nejlépe zvládnout začátky?

1. Zahoďte všechny příručky

V knihkupectví i na internetu najdete nespočet příruček a dobře míněných rad, jak snadno a rychle udělat kariéru. Některé rady a tipy jsou sice podnětné, ale mnohem lepším řešením je spolehnout se na svůj selský rozum. Ve skutečnosti není nic na tom, když půjdete do nové práce s trémou. Většina kolegů z vaší práce na tom byla pravděpodobně na začátku dost podobně, takže vám počáteční trému i případné přešlapy odpustí. Navíc v práci není čas na to, aby ostatní sledovali každý váš krok. Hleďte si svého a ostatní si taky budou hledět svého.

2. Nebojte se rychlejšího tempa

Když se některý z mých přátel osmělí a rozhodne se, že si mnou půjde zaběhat, obvykle ho nešetřím. Tempo o něco málo zmírním, protože ho nechci hned ze startu znechutit, ale zároveň se nepřizpůsobuji jeho tempu, zvlášť když je pomalejší než to moje. Člověk má tendenci se podceňovat, věří, že to nezvládne a pak opravdu vyššímu tempu nestíhá. A to platí i v běžném životě a v práci. Navíc to je věc cviku. Stačí dobrý trénink a člověk se během velice krátké doby zlepší a přizpůsobí okolnostem. Nenechte se překvapit vysokým tempem.

3. Vsaďte na přirozenost

Značkový outfit, drahé hodinky či šperky, dokonalé líčení – perfektní v každém detailu. Člověk se snaží udělat první den v práci co nejlepší dojem, snaží se být dokonalý, přitom mnohem lepší variantu představuje přirozenost. Buďte takovým člověkem, jakým jste ve skutečnosti. Povídejte si se svými novými kolegy, ale snažte se je nehodnotit, pozorujte a nasávejte atmosféru. Už při pohovoru jste si možná stihli všimnout, jaký je ve firmě dress code. Pokud to nebude proti vašemu přesvědčení a bude to pro vás dostatečně přirozené, tak se tomu přizpůsobte. Tímto si kolegy získáte mnohem snáze, než když budete usilovat o to být za každou cenu dokonalí.

4. Buďte nestranní

Není nic horšího, než když se necháte hned na začátku strhnout a připojíte se k nějaké skupince. Pokud chcete budovat s ostatními na pracovišti přátelské vztahy, do kolektivu vplouvejte opatrně a pozvolna. Vyvarujte se jedné z největších chyb, které se mnozí z nás s oblibou a nevědomky dopouštějí. Nechte si své názory pro sebe. Aspoň zpočátku. Naučte se rozlišovat mezi přívětivou iniciativou a bezohlednou ambiciózností. Stůjte spíše v pozadí, vše se snažte zapamatovat, buďte milí a ochotní. Nevyjadřujte vyhraněné postoje, protože těmi si kolegy na svou stranu nezískáte.

5. Přijímejte výzvy

Neodmítejte v nové práci žádnou nabídku týkající se možnosti si něco vyzkoušet. Pokud dostanete tu možnost, udělejte si kolečko po jednotlivých odděleních firmy, abyste viděli, jak to funguje. Neodmítejte ani úkoly, které se vám zdají, že jsou pod vaší úroveň. Naučí vás toho nejvíce. Zároveň se nebojte ozvat. Jestliže něčemu nebudete rozumět, zeptejte se. Cesta k úspěchu vyžaduje odhodlání, píli, sebevzdělání a motivaci. Žádný učený z nebe nespadl, pokud vám něco nepůjde, nevzdávejte se. Jakmile se seznámíte s prostředím, strach ze selhání rychle zmizí.

 

Autor: Linda Tomsa Kalašová

NEWSLETTER

Zajímá Vás osobní rozvoj? 

O inspirativních článcích Vás můžeme informovat prostřednictvím našeho newsletteru. Stačí zadat Vaši emailovou adresu níže.

Přihlášením k odběru souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů na našich stránkách. Vaše emailová adresa je u nás v bezpečí a používáme ji výhradně k rozesílce tohoto zpravodaje! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.