Home Podnikatelský rozvoj 19 email marketingových tipů pro hravý byznys
19 email marketingových tipů pro hravý byznys

19 email marketingových tipů pro hravý byznys

669
0

Email marketing je skvělý způsob, jak oslovit Vaše zákazníky. Na druhou stranu je to velká zodpovědnost. Návštěvníci stránek Vám nedají svůj email jen tak. Dobře si to rozmyslí.

Jestliže tedy chcete využívat email pro komunikaci se zákazníky, připravil jsem pro Vás 19 jednoduchých tipů, které je potřeba mít na paměti.

Umožněte zájemcům jednoduchou registraci

Možnost zaregistrovat se do Vaší databáze kontaktů musí být co nejjednodušší. Celá registrace by se měla skládat z vyplnění emailové adresy a jména zájemce, a kliknutí na tlačítko registrace. Čím více údajů budete po návštěvnících Vašich stránek požadovat, tím méně se jich zaregistruje.

Po registraci musí zájemce vědět, že se registrace vydařila. Odešlete ho po registraci na děkovací stránku. Na této stránce nejen poděkujte, že má zájem o Vaše informace, ale můžete přidat několik doplňujících údajů o sobě.

Dejte zájemcům důvod, proč by se měli registrovat

U registračního formuláře dejte návštěvníkům jasně vědět, co registrací získají. Proč by Vám měli dát svůj email. Obdrží od Vás nějaký dokument, slevový kupon, newsletter? Musí zaznít jasný a stručný argument.  Nezapomeňte, že to co slíbíte, musíte také dodržet.

Ihned po registraci by měl od Vás zájemce obdržet email. Může to být pouze děkovací email za jeho zájem o Vaše informace, anebo mu obratem odešlete to, co jste výměnou za email slíbili, např. ebook, brožuru, návod, katalog, ad.

Dejte předem jasně vědět, co a jak často budete odesílat

Posíláte svým kontaktům newsletter, pravidelný měsíčník, novinky ze sortimentu? Hned po registraci je potřeba tuto informaci propagovat, aby pak příjemce nebyl překvapen, co mu to přišlo. Na základě těchto informací se pak může rozhodnout, jestli registraci provede nebo ne.

Dbejte na správné umístění registračního formuláře na webu

Registrační formulář by měl být určitě na úvodní stránce Vašeho webu a to v místě, aby k němu nebylo potřeba rolovat. Musí být viditelný na první pohled. Kromě hlavní stránky ho umístěte i na každou další stránku webu.

Co se týče konkrétního místa, měl by být v pravém horním rohu stránky. V případě eshopů je dobrým místem zápatí stránky.  Pokud píšete blog, umístěte formulář také na konec každého článku. Ideální místo na svých stránkách najdete tak, že jich několik otestujete a porovnáte výsledky.

Třiďte si své kontakty do různých skupin

Abyste mohli své emailové kampaně cílit na ty správné příjemce, je potřeba kontakty třídit. Díky tzv. segmentaci budou Vaše emaily úspěšnější, než když budete posílat všechno všem.

Roztřiďte si kontakty podle toho, z jakého zdroje jste je získali. Zda už jsou to zákazníci nebo teprve zájemci o produkty nebo jenom tak procházejí okolo. Když si dáte práci, tak každý člověk z databáze takový email, který pro něj bude přínosný, hodnotný. Rád ho otevře a další potom bude ve své poště očekávat.

Preferujte kvalitu před kvantitou

U databáze je důležitá kvalita kontaktu. Je lepší mít v databázi 100 kontaktů na lidi, kteří se zajímají o Vaše produkty, a které jste přitáhli dobrou pověstí, než 1000 kontaktů, kteří ani neví, co děláte. Díky kvalitním kontaktům budou mít Vaše emailové kampaně lepší výsledky.

Vyvarujte se koupě databáze

Tento tip úzce souvisí s předchozím, tzn. kvalitou databáze. Rozhodně nedoporučuji databázi kontaktů KDEKOLIV kupovat. Nedosáhnete rychleji dobrých výsledků, je to spíše cesta do pekel. Raději postupně svými aktivitami budujte svoji databázi, ale budou to kontakty na lidi, kteří se zajímají o to, co děláte, sledují Vaše produkty.

Navíc aby email nebyl spam, musí Vám dát příjemce souhlas s jeho zasláním. Nejčastěji registrací nebo tím, že od Vás koupil nějaký produkt. A pokud si databázi koupíte, tento souhlas mít nebudete. (I když prodávající říká, že ano.) Vystavujete se tak postihům, jak ze strany poskytovatele mailingového systému, tak ze strany Úřadu na ochranu osobních údajů.

Když kontakty získáte, pište jim

Se získanými kontakty je potřeba komunikovat. V pravidelných intervalech jim posílat své emaily a budovat si jejich důvěru. Není nic horšího, než jen kontakty získávat, ale nic jim pak neposlat. Velice rychle na Vás totiž zapomenou a budou čerpat informace od Vašich konkurentů.

Stanovte si pravidelnou rozesílku a takový interval, který dokážete dodržet. Jestli připravujete články na blog, mohou se stát obsahem Vašeho newsletteru. A i když zrovna žádný nestihnete připravit, mějte po ruce neutrální témata.

Co je nového ve Vaši firmě, co se řeší ve Vašem oboru, atd. Doporučuji připravit si komunikační plán alespoň na dva měsíce dopředu. Pak se nemůže stát, že nebudete mít co poslat.

Používejte vhodný nástroj pro email marketing

Kvalitní a efektivní marketing nezvládnete pomocí Gmailu nebo Outlooku. Najděte si vhodný email marketingový nástroj. Většina nástrojů má různé cenové balíčky, které jsou vhodné i pro malé firmy. Navíc si je můžete na určitou dobu zdarma vyzkoušet.

Výhodou těchto emailových nástrojů jsou jejich funkce. Nejen že můžete spravovat svoji databázi kontaktů, mají k dispozici základní šablony emailů, můžete v nich sledovat statistiky úspěšnosti Vašich odeslaných emailů a hlavně dokáží některé procesy automatizovat. To oceníte právě při registraci nových kontaktů do Vaší databáze.

Pro své newslettery používejte šablony

Pro své emaily si připravte šablony, které budou odpovídat Vaší značce. Máte logo a firemní barvy? Měli by se objevit ve Vašem newsletteru. Budujete osobní značku? Přidejte svou fotku. Čtenář si pak po otevření emailu ihned uvědomí, že je to email od Vás.

I přesto, že jste malá firma, můžete jednotnou strukturu emailů zvládnout. Naopak Vám ušetří čas. A přitom nemusíte hned investovat tisíce do vytváření profesionální šablony. Základní prvky zvládnete pomocí editoru ve svém emailovém nástroji. Řada nástrojů navíc už obsahuje základní šablony, které můžete využít a upravit je podle svých firemních barev. A přidat Vaše logo nebo fotku.

Využívejte A/B testování

Hlavně v době, kdy s email marketingem teprve začínáte, hledáte odpovědi na otázky kdy je emaily nejlepší odesílat, jaký zvolit předmět emailu ad. V tom Vám může pomoci testování.

Při A/ testování připravíte dvě varianty stejného emailu, který se liší v jednom parametru. Například dva různé předměty emailu. A tyto dvě varianty potom odešlete každý na jednu polovinu databáze. A ve statistikách pak zjistíte, která varianta přinesla lepší výsledky. Tomu přizpůsobíte další emaily.

Můžete také testovat, který den v týdnu je pro Vaše emaily nejvhodnější, zkoušet různou strukturu emailů, jiného odesílatele. Kvalitní emailové nástroje funkci A/B testování nabízí.

Tvořte osobní a lehce čitelný text emailů

Oslovení by mělo být součástí každého emailu. Při registraci žádejte zájemce, aby zadali svoje jméno. Potom můžete oslovení do emailu přidat a příjemce bude mít „pocit jedinečnosti”.

Text emailu by měl být strukturován do odstavců, aby byl dobře čitelný. Do emailu přidejte odkazy na stažení dokumentu, proklik na webové stránky, obrázky anebo video. Jestliže je text emailu delší, můžete klidně odkaz i vícekrát opakovat. Ve statistikách potom můžete sledovat, který odkaz byl nejúspěšnější.

Využívejte sociální sítě

K budování databáze můžete využít i sociální sítě. Pokud máte firemní profil na Facebooku nebo dalších sociálních sítích, nebojte se je zapojit. Připravte příspěvek s odkazem na webové stránky, kde máte registrační formulář.

Kromě budování databáze můžete využít sociální sítě také pro šíření Vašeho obsahu. Jestliže píšete blog, přidejte ke každému článku tlačítka na sdílení na sociálních sítích. Svými články tam můžete zdarma oslovit další zájemce.

Nepřehánějte to s četností emailů

Pokud jste při registraci slíbili, že budete posílat jeden email týdně, nemůžete potom zahltit příjemce každý den jedním emailem. Nedosáhnete tak lepších výsledků, ale pouze toho, že se příjemce odhlásí z dalšího odběru. Pokud jednou za čas svoji frekvenci porušíte něčím opravdu aktuálním nebo důležitým, je to v pořádku.

Může se stát, že zařadíte do svého komunikačního plánu další položku. Například doteď jste připravovali pouze newsletter, ale od nového měsíce budete připravovat akční nabídku. V takovém případě je lepší připravit email, ve kterém budete o této novince informovat, a zároveň bude obsahovat registrační formulář. A příjemce se pak může sám rozhodnout, jestli chce dostávat kromě newsletteru i akční nabídky.

Nedávejte do emailu všechny informace

Email je výborný komunikační prostředek, který může informovat o Vašich prodejních kampaních. Většina Vašich zájemců se, ale nedokáže rozhodnout ke koupi nejen na základě Vašeho emailu.

Daleko lépe na ně zapůsobí více informací, reference, až když vyjádří zájem. Takže do emailů vložte odkaz na webové stránky, kde se o produktu může zájemce dozvědět více informací a kde si ho může také objednat.

Připravujte emaily čitelné na mobilních zařízeních

Už přes 50% příjemců čte emaily na svých mobilech nebo tabletech. Je tedy potřeba vytvořit tzv. responzivní šablonu emailů, aby byly dobře čitelné i na mobilních zařízeních. Otestujte pak na různých zařízeních (mobil, tablet, počítač), jak se Vaše emaily zobrazují.

Sledujte statistiky Vašich kampaní

Vaše práce nekončí tím, že email odešlete. U každé své emailové kampaně musíte sledovat statistiky jejich úspěšnosti. Kolik emailů jste odeslali, kolik příjemců email otevřelo, na jaké odkazy nejčastěji klikali? To jsou jen některé otázky, na které musíte najít odpovědi. Díky těmto údajům snadno zjistíte, jestli odeslaný email splnil svůj účel a můžete se poučit na příště.

Pokud s email marketingem začínáte, sledujte pouze základní statistiky z Vašeho emailového nástroje. Když už získáte nějakou praxi a dokážete tak data vyhodnotit, zapojte do akce také další externí nástroje například Google Analytics, UTM parametry, ad.

Sledujte emailové kampaně konkurentů

Zaregistrujte se u svých konkurentů a sledujte, jaké emaily a jak často posílají. Sledujte, jakým způsobem propagují své produkty. O čem mluví a o čem naopak ne. V žádném případě jejich kampaně nekopírujte, slouží Vám pouze jako přehled o aktivitách konkurence a jako inspirace.

Umožněte kontaktům snadné odhlášení

Ze zákona je povinné, umožnit příjemci v každém emailu snadné odhlášení z dalšího odběru. Nejjednodušší možností je vložit do patičky emailu odkaz, na který příjemce klikne a ve Vaší databázi se potom tento kontakt označí jako neaktivní a další emaily už mu od Vás nepřijdou.

Tím, že tento odkaz do emailu nepřidáte, nesnížíte počet odhlášených. Naopak, Váš email můžou označit jako spam. Tlačítko už je dnes skoro všude. A pak budete mít problém nejen s poskytovatelem Vašeho emailového nástroje, ale i s doručitelností zpráv.

Email není mrtvý

Téměř každý dospělý člověk má minimálně jednu emailovou adresu. A email je tak stále výborný způsob, jak komunikovat se svými zákazníky, zájemci o Vaše produkty. I pro malé firmy má email marketing své přínosy.

A nezáleží na tom, jestli se pohybují v online světě nebo v živém světě. I majitel kavárny totiž může od svých zákazníků získávat emailové adresy, posílat jim zajímavé informace a občas pozvat na ochutnávku nového dortu.

Jestli hledáte jednoduchou službu pro email marketing, vyzkoušejte na 14-dní zdarma Clipsan.

Václav Krajňák
Email marketing využívám na zvyšování zisku svých klientů.

NEWSLETTER

Zajímá Vás osobní rozvoj? 

O inspirativních článcích Vás můžeme informovat prostřednictvím našeho newsletteru. Stačí zadat Vaši emailovou adresu níže.

Přihlášením k odběru souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů na našich stránkách. Vaše emailová adresa je u nás v bezpečí a používáme ji výhradně k rozesílce tohoto zpravodaje! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.