Home Podnikatelský rozvoj 8x ANO pro franchising!
8x ANO pro franchising!

8x ANO pro franchising!

68
0

Když se řekne franchising anebo frančíza, mnoho lidí neví, oč vůbec jde. Pojem zcela určitě někdy slyšeli, ale neví nějak moc, o co se jedná, případně dost tápou. Nebo ví, o co kráčí a chtěli by jej využít. A my známe pozadí a kouzlo franchisingu i osmičku důvodů, proč říct franchisingu ANO!

Franchising se čte jako franšízing nebo frančízing. Je to marketingový systém, zaměřený na systém produktů, služeb a technologií. Tento marketingový systém je založen na součinnosti mezi dvěma subjekty (firmami, OSVČ), které jsou odlišné, jak v právním, tak i ve finančním smyslu. Tyto dva subjekty se ve franchisingu nazývají franchisor a franchisant.

Skryté síly franchisingu

Pojem „to franchise“ tedy značí udělení povolení k prodeji nějakých určitých produktů, anebo poskytování služeb, vždy v dané oblasti jedním subjektem jinému subjektu. U nás se pojmem franchising obecně rozumí dlouhodobá smluvní spolupráce mezi dvěma subjekty – franchisorem (poskytovatelem franschisingu) a franchisantem (odběratelem franchisingu).

Franchisor a franchisant

Franchisor je vlastník know-how, ochranné známky a franchisového balíčku daného systému. Oproti tomu franchisant je právnická či fyzická osoba, která podniká na základě prověřeného podnikatelského konceptu v rámci tohoto franchisového systému. Franchisant vždy podniká na vlastní pěst a nese riziko spojené s podnikáním. V rámci součinnosti těchto dvou subjektů franchisor poskytuje svému, franchisantovi určitou podporu, přičemž jej tím zavazuje k provozování určené a dané činnosti v souladu s koncepcí franchisingu. To vše na základě sjednané písemné smlouvy.

Díky tomu může každý franchisant využít

  • obchodní název
  • ochrannou značku
  • služby této značky
  • její know how
  • další obchodní a technické metody
  • včetně vlastnických průmyslových nebo intelektuálních práv

A to vše výměnou za finanční služby (mohou být přímé nebo zprostředkované) v rámci trvání zmíněné písemné smlouvy, v níž je určeno i období, pro něž franchising mezi dvěma subjekty platí, dle Evropského kodexu franchisingu.

Pro koho je franchising ideální volbou?

  • pro toho, kdo se nerad podvoluje předepsaným pravidlům
  • tomu, kdo objevil na soudobém trhu nějakou mezeru pro určitou činnost v něm
  • pro osobu, jež má alespoň nějaké množství finančních i jiných prostředků pro podnikání
  • oplývá též zkušenostmi v oboru, v němž hodlá podnikat
  • v ideálním případě má rovněž nějaké stálé obchodní kontakty
  • pro podnikatele, který se chce v počátcích své činnosti zaštítit zavedenou franchisingovou značkou, která nabízí možnost rychlejšího rozvoje

8 důvodů proč franchising ano

  1. Samotné slovo „franchising” znamená doslova „být svobodný”. A Franchising umožňuje určitou volnost v podnikání bez daných pravidel i svobodu ve vedení, spravování a řízení vlastní firmy.
  2. Dává možnost zkusit podnikat bez větších a nějak rozsáhlých vlastních finančních prostředků a s know how v činnosti na trhu, jež je zatím nepokryta.
  3. Lze v něm zúročit podružné a jiné zkušenosti z dalších oblastí a forem podnikání.
  4. Umožňuje využít vlastní zkušenosti s podnikáním jako takovým, ideálně v oblasti, na níž je zacíleno současné podnikání.
  5. V tomto kontextu dochází k využití dosavadně vytvořených stálých obchodních kontaktů.
  6. Zaštítění dobrou a kvalitní značkou franchisingu s vyšší šancí rozvoje podnikání.
  7. Využít možnost úspěšného a zavedeného systému odbytu výrobků, služeb nebo technologií.
  8. Mít zázemí ověřené metody vydělávání peněz, které se s úspěchem používají v mnoha oborech.

Franchising se v ČR rozvíjí od roku 1989 společně s hospodářskými (i politickými) změnami v zemi. To vše bylo možné díky zrušení státního monopolu a otevření trhu pro nové podnikatele doma i v zahraničí, spolu se založením České asociace franchisingu (ČAF) roku 1993. ČAF má za cíl podporovat rozvoj současných fungujících franchisových systémů a přitom tvořit příznivější podmínky pro rozvoj franchisingu jako dalšího způsobu podnikání. K těm nejstarším franchisovým systémům u nás patří Macdonald a OBI. Začátky a podmínky franchisingu v ČR nebyly ideální, dnes však i díky České asociaci franchisingu, je podnikání na základě franchisingových licenčních smluv v rozkvětu.

O podnikání si můžete přečíst rovněž v článku Život na vlastní pěst: Pozitiva podnikání.

 

Pavla Jelínková

www.zitnejenprezivat.cz

NEWSLETTER

Zajímá Vás osobní rozvoj? 

O inspirativních článcích Vás můžeme informovat prostřednictvím našeho newsletteru. Stačí zadat Vaši emailovou adresu níže.

Přihlášením k odběru souhlasíte se zásadami zpracování osobních údajů na našich stránkách. Vaše emailová adresa je u nás v bezpečí a používáme ji výhradně k rozesílce tohoto zpravodaje! Z odběru se můžete kdykoliv odhlásit.