Home Osobní rozvoj Jak být sám sobě dobrým šéfem – 2.díl
Jak být sám sobě dobrým šéfem – 2.díl

Jak být sám sobě dobrým šéfem – 2.díl

0
0

V minulém článku jsme uveřejnili první část rozhovoru s podnikatelkou Lucií Čambálovou  „Jak být sám sobě dobrým šéfem -1.část“. Lucie má svou vlastní cestovní agenturu ČambiTour a v předchozím rozhovoru nám poradila pár triků a typů, jak být sama sobě dobrou šéfkou. Druhý díl bude více o cestování…

Když už jsme nakously cestování, kam nejraději cestujete?

Baví mě objevovat a prozkoumávat nové destinace. Na druhou stranu se i strašně ráda vracím do míst, která považuji za můj druhý domov. Tím je například Monopoli v italské Apulii, kterému jsem založila web Monopoli.cz a kam teď v říjnu organizuji Nomádskou dovolenou českých podnikatelů. V organizaci mi velmi pomáhá Robert Vlach z portálu Navolnenoze.cz, kterému patří velké díky. Ačkoliv je o akci velký zájem, několik míst stále zbývá, pokud byste měli zájem, kontaktujte mě a můžete vyrazit nomádit s námi!

V listopadu se chystám vrátit na Havaj, konkrétně na ostrov Kauai. Bohužel ne vždy se setkávám s pozitivními ohlasy na mou frekvenci cestování. Prý už jsem si nahrabala dost, když „si lítám na ty Havaje“. Někdy jsem v šoku, co se od svého okolí dovídám. Naštěstí jednoznačně převažují pozitivní zpětné vazby s oceněním, že jsem cestovka, která cestuje, která ta místa osobně zná a umí poradit.

Mimochodem, na Kauai letíme z Milána, zpáteční letenka stála 13 200 Kč. A před několika týdny jsme pořídili stan v Decathlonu, ve kterém plánujeme strávit část dovolené na slavném Kalalau trail. Život je o prioritách, říká se. A mou prioritou je jednoznačně život prožít, nikoliv přežít. Snažím se cestovat, jak jen to jde a získané zkušenosti pak předávat dál, klientům. Myslím, že to má smysl.

Jaká je letos mezi Čechy nejoblíbenější turistická destinace? Vnímáte nějaké zásadní rozdíly v tom, co klienti chtějí dnes a co chtěli před 5–10 lety?

Letošní sezóna je extrémně silná. Pozoruji velký zájem o všechny destinace. Klienti chtějí nejen do Chorvatska, Řecka, Itálie a Španělska, ale vrací se i k all inclusive klasikám, jako jsou Turecko, Egypt nebo Tunisko. Češi se do těchto zemí nebojí a oceňují zejména velmi výhodný poměr cena/kvalita/výkon. Se zvyšujícím se zájmem Čechů o zájezdy však jejich cena stoupá, letenky se vyprodávají a na tzv. last minute téměř není co nabízet.

Začíná se objevovat pro mnohé lidi zcela nepochopitelný jev – občas se cena zájezdu s blížícím se datem odletu zvýší, místo aby klesla. Vysvětlení je jednoduché. Když zbývá v letadle do dané destinace na velmi žádaný termín jen pár sedaček a v hotelu poslední pokoj, cestovní kancelář ví, že zájezd prodá i za víc a tak cenu sebevědomě navýší. V porovnání s minulými lety pozoruji zvýšený zájem o exotické destinace i během letní sezóny. Lidé začínají chápat, že v létě v tropech nemusí pršet a že se zdražováním evropských destinací lze zájezd do exotiky pořídit často i za obdobné peníze.

Náš tip: Inspirujte se, kam na netradiční dovolenou v Evropě.

Jsou i nějaké trendy při samotném prodeji cestovních služeb/zájezdů? Jak například pohlížíš na možnost vyhledat a objednat si zájezd přes internet?

V dnešní době internetových vyhledávačů a srovnávačů cen lidé postrádají osobní přístup. Lidé si chtějí o svých cestovatelských plánech popovídat s někým, kdo v dané destinaci byl, kdo konkrétní hotely zná. Některé cestovatele hledání dovolené nebaví, či na něj nemají čas.

Nedávno se mě kamarád u piva zeptal: „A to ti to jako fakt funguje? Vždyť si dneska umí letenku a hotel zabukovat i hlupák. Navíc ty zájezdy jsou hrozně drahý, ne? Nejlepší je letět všude na vlastní pěst.“ Já s těmito názory nesouhlasím. Podle mého názoru se do různých destinací vyplatí cestovat jiným způsobem, a tak se také snažím pracovat. Když někdo poptá Thajsko, prodám mu nejčastěji jen samotnou letenku, přičemž prodej doplním o rady na cestu. Když však někdo preferuje all inclusive hotel na Maledivách, situace je zase diametrálně odlišná. Někdy samotné ubytování ve shodném hotelu se snídaní stojí stejně, jako celý zájezd včetně letenky a all inclusive přes německou cestovku.

Na tyto tipy a triky nepřijdete ze dne na den. Na ty člověk přichází postupně, když se tomu dlouhé roky věnuje od rána do večera a snaží se cestovat tak často, jak jen to jde.

Podnikáte již 6 let. Plánujete další expanzi? Nabírání dalších zaměstnanců? Zaměřujete se spíše na krátkodobé nebo dlouhodobé cíle?

Spíše než expanzi a nabírání nových lidí plánuji úpravu fungování své firmy a tím zajištění zvýšení efektivity práce a růst firmy při stávajícím počtu zaměstnanců. Už několik let řeším stále stejný problém – obrovské množství zbytečné práce na poptávkách, které nejsou ve finále přeměněny v prodej. Investuji velké množství energie do klientů, kteří pak nekoupí, protože změní plány, v horším případě mnou vyhledaný a doporučený zájezd koupí na přímo u pořádající cestovní kanceláře, ačkoliv ho u mě mají za stejné ceny. Ale ještě více než ušlé příjmy mě rozčiluje neoceněná práce.

Je velmi demotivující, když se člověk snaží, vymění si s klientem desítky e-mailů, věnuje mu dvouhodinovou schůzku (často i ve večerních hodinách mimo pracovní dobu) a klient to neocení. Bohužel to má negativní vliv na moje stálé klienty, kteří kupovat chtějí, ale pak na nabídku čekají 3 dny, protože se topím v poptávkách od lidí, kteří finální koupi přes mou CA ani neplánují.

Již dlouhodobě plánuji zavést vratné zálohy na poradenské služby pro nové klienty, ale zatím jsem se k tomuto kroku neodhodlala, neměla jsem na to dostatečné sebevědomí. Je ale jen otázka času, kdy to zrealizuji. Mým snem je nabídnout lidem, kteří u mě koupi plánují, naprosto špičkový a na českém trhu ojedinělý servis tohoto druhu při minimální čekací době na nabídky.

Co má podle vás v tomto druhu podnikání smysl?

V dnešní době je důležité neusínat na vavřínech a neustále se posouvat kupředu a vzdělávat se. A snažit se být dobrým šéfem nejen sám sobě, ale i ostatním. Držím si (i vám) palce, ať to jde co nejlépe, i když cesta bude trnitá. Ale jen ty náročné cesty vedou k nejlepším výsledkům!