Home Osobní rozvoj Zdraví Sláva pseudoobilovinám
Sláva pseudoobilovinám

Sláva pseudoobilovinám

0
0

Chystáte se na velký rodinný nákup? Připište na svůj nákupní seznam amarant, pohanku nebo třeba divokou rýži. Tyto a další pseudoobiloviny by ve vašem jídelníčku neměly chybět. Proč je jíst a jaké jsou ty nejlepší?

Co jsou to pseudoobiloviny?

Pseudoobiloviny (nebo též pseudocereálie) jsou ve skutečnosti semena, ačkoliv se často označují jako obiloviny. Neobsahují lepek, což ocení zejména osoby lepek nesnášející. Jsou snadno stravitelné a zásadotvorné. Mezi pseudoobiloviny patří například amarant, pohanka, divoká rýže a quinoa. Pseudoobiloviny získaly nálepku tzv. superpotraviny, což je sice hezky znějící název, ale je potřeba si uvědomit, že v mnoha případech se jedná pouze o reklamní tah. Ano, jsou vysoce výživné a zdraví prospěšné, ale superčlověka z vás neudělají. Takže jak to s nimi je?

Projezte se ke štíhlosti díky pseudoobilovinám

Klíčovým prvkem ke zlepšení zdraví, zvýšení sportovních výkonů a ke štíhlosti je vyvážené stravování a pravidelná fyzická aktivita. Můžete jíst „superpotraviny“ po kilech, ale pokud je nebudete jíst ve správném poměru a nebudete se dostatečně hýbat, nebudete ani zdraví ani štíhlí. Při správném stravování jsou však pseudoobiloviny skvělým zdrojem sacharidů a tedy i energie, přičemž se nebudete muset bát toho, že po nich ztloustnete, protože obiloviny jsou příliš kalorické.

Ve skutečnosti většina pseudoobilovin má nízký glykemický index a vysoký obsah vlákniny, což na cestě ke štíhlé postavě pomáhá. Stále ovšem platí, že k udržení štíhlé postavy je nutné konzumovat i tyto potraviny v přiměřeném množství a zařadit pravidelný pohyb.

Vyzkoušejte oříškově chutnající amarant

Amarant je výživově výborná pseudoobilovina, která chutná po oříšcích. Má poměrně vysoký obsah vápníku, kterého je v něm dvakrát více než v kravském mléce, dále obsahuje železo, draslík, fosfor a vitamíny A a C.  Amarant tvoří asi ze 17 % bílkoviny a je zvlášť bohatý na lysin. Mimo to amarant obsahuje mastné kyseliny, které se ale většinou vyskytují v jeho klíčcích, proto je vhodné konzumovat amarant nejen vařený, ale i syrový – naklíčený.

Začněte den s pohankovou kaší

Další významnou pseudoobilovinou je pohanka, ze které si můžete udělat domácí granolu nebo výbornou kaši. Během podzimu jsou energeticky vydatné kaše na snídani tou nejlepší volbou. Pohanka má jemnou chuť a dokáže zasytit na dlouhou dobu. Pohanka obsahuje 8 esenciálních aminokyselin, je kvalitním zdrojem bílkovin, nachází se  v ní vysoká dávka manganu a poměrně vysoký je i obsah vitamínů B a E, rovněž je zdrojem vápníku.

Divoká rýže není rýže

Divoká rýže se správně označuje jako vodní trávní semeno a je mnohem výživnější než klasická rýže. Divoká rýže má vysoký obsah vitamínů skupiny B, obsahuje aminokyselinu lysin a vlákninu, je bohatá na bílkoviny. Stejně jako jiné pseudoobiloviny neobsahuje lepek a ve srovnání s běžnou rýží má nižší glykemický index. Divoká rýže má výrazné, plné aroma a mírně žvýkací texturu. Skvěle se hodí do celé řady pokrmů a můžete ji nechat i naklíčit.

Quinoa – exotická verze amarantu

Quinoa je nutričně podobná amarantu, tvoří ji přibližně z 20 % bílkoviny a obsahuje lysin, což je životně důležitá aminokyselina, která má významnou roli při budování svalů, vstřebávání vápníku, při hojení po operacích a po zraněních. Quinoa je velmi dobrým zdrojem železa, draslíku a obsahuje vitamíny skupiny B. Konzumuje se vařená i syrová. Naklíčená quinoa obsahuje maximum výživných látek. Quinoa má lehkou, nadýchanou strukturu a mírnou zemitou chuť.

 

Autor: Linda Tomsa Kalašová