Home Osobní rozvoj Překonejte zimní spánek
Překonejte zimní spánek

Překonejte zimní spánek

0
0

Podzim a zima jsou pro mnohé z nás obdobím, které bychom nejraději prospali. Pokud vás trápí extrémní únava, poruchy spánku či trpíte poruchami nálad, může být příčinou přepracovanost nebo nedostatek sluníčka, vitamínů, minerálů a pohybu.

Sluníčko, sluníčko, popojdi maličko

Vitamín D je velmi důležitý pro správné fungování našeho organismu a do značné míry je na něm závislá i dobrá nálada. Nejlepším a nepřirozenějším způsobem, jak vitamín D získat, je pobývat na sluníčku, jenže to bývá během podzimu a zimy poměrně náročné. Nebo je opak pravdou? Ze slunečního svitu jsme schopni přijmout až 90 % vitamínu D, z potravinových doplňků pouze 10 %. Pokud navíc dáváte přednost rostlinné stravě, může být příjem vitamínu D ve formě doplňků ještě o něco náročnější, protože nejobvyklejší zdroj vitamínu D je živočišného původu. Z rostlinných forem je možné přijímat déčko z hub nebo potravin, které jsou ozařovány ultrafialovými paprsky, například rostlinné mléko, cereálie, margarín.

Z vlastní zkušenosti a ze zkušenosti svých přátel (zejména sportující vegani) však mohu říct, že čerpat vitamín D ze slunce můžete celoročně. I když jsou mraky a síla slunečních paprsků je během zimních měsíců slabší než v létě, tak UV paprsky stejně dokáží aktivovat tvorbu déčka v pokožce. Stačí se denně vystavit slunci na pár minut, nebát se vyběhnout na chvíli ven v šortkách, i když teploměr ukazuje třeba pouhých pět stupňů nad nulou. V létě na sluníčku je sice příjemněji, ale věřte, že pobyt na čerstvém vzduchu je zdravý v jakémkoliv ročním období. V létě při opalování buďte obezřetní, nevystavujte se ostrému slunci, na druhou stranu ale nedoporučuji používání chemie, jako jsou krémy na opalování. S těmi naděláte více škody než užitku.

Vitamínem B12 proti únavě

Kromě vitaminu D jsou pro lidské tělo nezbytné i další látky, které jsou schopné vyrábět energii a pomáhat v boji proti únavě. Jednou z těchto látek jsou vitamíny skupiny B, které spolupůsobí při látkové přeměně živin na energii a jsou důležité pro nervovou soustavu. Konkrétně proti únavě působí vitamín B12, který se nachází v živočišných produktech jako vejce, mléko, sýry a maso. Pokud živočišné produkty nekonzumujete, nezbude vám v tomto případě nic jiného než suplementace ve formě potravinových doplňků (tekutá forma, tabletky, injekce).

Abych to ještě upřesnila, tak podle dostupných informací se B12 nedá získat z klasických potravin rostlinného původu, i když objevují se i názory, že B12 se nachází v tempehu a některých řasách, což je ale prý neprůkazné. Nicméně synteticky vyráběný vitamín B12 se v hojné míře přidává do velkého množství klasických výrobků, jako jsou rostlinné margaríny, veganské jogurty, různé druhy džusů či do energetických nápojů. V případě energetických nápojů by se ovšem dalo dlouze polemizovat o jejich prospěšnosti či škodlivosti pro lidské tělo.

Pozor na nedostatek železa

Za únavou – nejen během zimních měsíců – se může skrývat i nedostatek železa. Rovnováha železa v těle se mění zejména podle množství železa přijatého v jídle, ale nedostatek železa hrozí také ženám, které trpí silnou menstruací. K doplnění železa skvěle poslouží oříšky, semínka, rozinky, sušené meruňky, listová zelenina, ovesné vločky, bílé fazole, červená čočka, hrách, pohanka. Všežravci mohou přijímat železo ve formě masa. K lepšímu vstřebávání železa do lidského těla doporučuji konzumovat ovoce a zeleninu obsahující velké množství vitamínu C. Ideální variantou je, pokud budete potraviny s obsahem železa a vitamínu C společně kombinovat.

Doběhněte si pro energii

Na překonání podzimní a zimní únavy zabírá pohyb, proto neváhejte a vyběhněte ven, i když bude pod mrakem nebo se objeví první sněhové vločky. Pohyb je nejpřirozenější zdroj hormonů dobré nálady, tzv. endorfinů. Pohyb snižuje napětí a úzkost, povzbuzuje vitalitu a zvyšuje dobrý pocit ze sebe sama, takže poddat se touze zalézt pod peřinu by bylo to nejhorší, co byste mohli při své „podzimní či zimní depresi“ udělat. Nenechte se uspat šedivým počasím a zařaďte do svého  programu nějakou sportovní aktivitu. Nemusíte běhat maratony, stačí, když do svého programu zařadíte alespoň krátkou procházku. Ideální jsou aktivity na čerstvém vzduchu, ale klidně si jděte  zaplavat, zahrát badminton nebo zkuste silový trénink v posilovně. Volba sportu je na vás.

 

Autor: Linda Tomsa Kalašová