Home Osobní rozvoj 3 kroky k získání energie a motivace
3 kroky k získání energie a motivace

3 kroky k získání energie a motivace

0
0

I když letošní podzim je vcelku vydařený, tak s příchodem chladnějšího počasí a dřívějšího západu sluníčka, mnohým z nás dochází energie a ztrácíme motivaci. Jak se správně nakopnout a čelit nedostatečné motivaci? Zkuste postupovat ve 3 jednoduchých krocích.

1 krok: Stanovte si odměnu

Pokud má člověk na výběr, obvykle si zvolí okamžitou odměnu. To znamená, že se raději bude zabývat něčím, co je pro něj příjemné v dané chvíli, nikoliv až později. Důležitý úkol vyžadující více času a úsilí nás sice z dlouhodobějšího pohledu uspokojí více, jenže není dostatečně motivující. Odměna za splnění takového úkolu přichází příliš pozdě. Abychom překonali nechuť se do těžkých úkolů pouštět, musíme posilovat svou psychiku. K posilování výborně slouží odměny.

Stanovte si za splnění důležitého, nepříjemného, případně nudného úkolu nebo jeho části nějakou symbolickou, motivačně působící odměnu. Jakou odměnu zvolíte je na vás. Můžete se odměnit nákupem něčeho pěkného, ale není nutné, aby byla odměna pokaždé hmatatelná. Chodíte rádi běhat? Předem si určete, kolik času úkolu věnujete, jakmile budete mít hotovo, nazujte tenisky a běžte. Skvěle se odreagujete, dobijete baterky, navíc podnikání a sport patří k sobě.

2 krok: Myslete pozitivně

Věděli jste, že pozitivní myšlení se dá naučit? Osobně mám ve svém okolí několik „naučených optimistů“ a přiznám se, že i já jsem jedním z nich. K oslabení vlastní motivace vedou pocity, jako jsou nejistota, obavy z toho, jestli postupujeme správně a jestli budeme úspěšní. Motivaci oslabují i občasné nezdary, smůla a únava. Mít tyto pocity není nic nepřirozeného, ale pokud se jimi zabýváme příliš často, odvrací to naši pozornost od těch opravdu důležitých věcí a bere nám to energii. Mnohem lepší je tyto emoce nahradit emocemi příznivými.

Lidský mozek často nedělá rozdíl mezi tím, co skutečně prožíváme, a tím, co si představujeme, takže stačí, když změníme svůj pohled nebo způsob uvažování na pozitivní a staneme se optimistou. Zkuste se soustředit na příjemné představy, tím dosáhnete i příjemných emocí, které posilují motivaci. V případě, že v něčem neuspějete, neberte si to osobně. Některé neúspěchy mohou souviset s faktory, které se nás osobně netýkají nebo nejsou pod naší kontrolou.

3 krok: Mějte konkrétní cíl

Nejasné či málo konkrétní cíle a kroky vedou ke ztrátě motivace, proto přejděte od neurčitého přání ke konkrétní představě. Stanovený cíl by navíc měl být pozitivní, protože lidský mozek pracuje s negací obtížněji. Neříkejte: „Už nebudu mít strach, že to nezvládnu.“ Řekněte: „Budu klidnější a dělat to s větším náhledem, díky čemuž to zvládnu lépe.“ Nepoužívejte negaci a stanovte postup, jak cíle dosáhnete. Postup dodržujte, přinese vám to příjemné pocity a budete mít impulz pokračovat.

Impulz k vykonání dalšího kroku je velmi důležitý, zvlášť u úkolů, které člověk dlouhodobě odkládá. Vytvořte si jednoduchý plán, který bude zahrnovat dva úkoly. Prvním by měl být menší úkol, který již dlouho odkládáte. Druhým by měl být náročnější a rovněž dlouhodobý úkol. Jakmile takový plán vytvoříte, první úkol okamžitě splňte. Jestliže se vám to podaří, podpoříte svou motivaci pustit se i do druhého a podstatně náročnějšího úkolu.

 

Autor: Linda Tomsa Kalašová