Home Osobní rozvoj 6 důvodů proč meditovat a jak to dělají v Googlu – 1. část
6 důvodů proč meditovat a jak to dělají v Googlu – 1. část

6 důvodů proč meditovat a jak to dělají v Googlu – 1. část

0
0

Zkoušeli jste někdy meditovat? Možná je ten pravý čas začít. Jaký přínos pro vás (a pro lidstvo) meditace může mít si možná ani nedokážete představit. Přitom stačí opravdu málo! Přesvědčete se sami.

Meditace rozvíjí emoční inteligenci, která je mnohem důležitější než vaše IQ či cokoliv jiného. Schopnost vnímat své emoce a umět je regulovat (např. “nevyletět z kůže”, když dostanete vztek) je klíčovou vlastností pro dobré vztahy s okolím, kariérní růst a osobní rozvoj celkově. Emoční inteligence není jen o tom být empativní ve vztahu k ostatním lidem. Prostupuje totiž každou oblastí našeho života.

Meditace je nástrojem, který dokáže emoční inteligenci posilovat a proměnit “emoční zaostalost” v bdělost (o tu při meditaci jde – zjednodušeně: být tady a teď) a postupně mazat staré vzorce chování.

Přínosy meditace pochopili i ve společnosti Google, kde probíhají kurzy emoční inteligence již od roku 2009. Zjistili, že je účinnou prevencí syndromu vyhoření, dokáže vás motivovat k lepším výkonům a udělat z vás lepší leadery.

Jaký pro vás může mít meditace význam?

  • Získáte schopnost svobodně rozhodovat o tom, zda budete nebo nebudete prožívat úzkost – negativní myšlenky vás už nedokážou tak snadno vyvést z míry nebo strhnout až ke dnu.
  • S lidmi budete jednat bez vzteku a zbytečných hádek. Svým chováním navíc dokážete druhé motivovat a dodat jim sebevědomí. Stanete se sensitivnějšími a poznáte, kdy je vhodné někoho pochválit a povzbudit. Budete druhým více pomáhat, třeba doma s nádobím :)
  • Získáte větší sebedůvěru a budete sami se sebou spokojenější. Dokážete naplno prožívat a užívat si běžné každodenní momenty, aniž by se vám přitom honilo hlavou, na co jste zapomněli a co musíte zítra zajistit. Nebudete propadat panice!
  • Ovládnete schopnost cíleně se soustředit na jakoukoliv činnost takovým způsobem, že budete efektivnější v práci i při ostatních činnostech – začnete využívat svůj potenciál naplno a budete rychleji dosahovat svých cílů.

Díky meditaci a hlavně díky přenesení toho, co se při ní naučíme, do běžného života, dokážeme naše životy opravdu proměnit ve šťastnější a harmoničtější. A nakonec nejenom ty naše, ale i životy našich blízkých, protože se vedle nás budou cítit lépe a budete tady pro ně kdykoliv to bude potřeba.

Umění Mindfulness

Mindfulness je něco, čemu nás má meditace naučit. Je o maximální bdělosti a o životě, který žijeme tady a teď a ne v našich myšlenkách. Mindfulness je právě ona dovednost “přenést meditaci z polštáře” do běžného života a žít jej naplno – umět prožívat přítomný okamžik.

Pro inspiraci doporučuji následující video s Andy Puddicombem „All it takes is 10 mindful minutes“, opravdu stojí za to. K dispozici je s českými titulky (velké poděkování Petru Šimečkovi a Lindě Veselíkové za překlad a jeho korekci):

 

Soucit

Důležitým pojmem, který je v daném kontextu velmi důležité zmínit, je compassion – soucit.

Soucit je dle mého názoru tím hlavním “produktem” meditace a čím silnější je, tím více jsme schopni žít naše životy nesobecky a pro druhé. A právě to je ta cesta, která nás může dovést ke štěstí a nejenom to – můžete se během ní bavit a dokonce i vydělávat více peněz :)

Zní vám to divně? Podívejte se na video „Everyday compassion at Google“, které pro mne (jakožto “manažera”, který se učí pracovat s lidmi a vést je) bylo a je zcela zásadní (poděkování Kristýně Zavadilové a panu Janu Kadlecovi za překlad):

Zaujal vás tento článek? Najdete si denně dvě minuty času na cvičení, které vám může změnit život? Více o tom, jak s meditací začít a trénovat Vaši mysl si můžete přečíst v další části tohoto článku ZDE.